wtorek, 19 czerwca 2012

Letnie ciasto jogurtowo-śmietanowe z pistacjami


Ciasto jogurtowo-śmietanowe z pistacjami

W zasadzie to nie jest ciasto tylko deser.
Jest puszysty i lekki, taki akurat na lato. Upałów niestety ciągle brak, a deszcz prawie nie przestaje padać, ale przecież lato jest! Letnie ciasto musi być. Zresztą po dniu dzisiejszym, stwierdzam, że jest nadzieja...
Tak więc wczoraj wieczorem zrobiłam, a dziś Nicpoń się zachwycał :)

To kolejny przepis z jakiegoś archiwalnego numeru Zwierciadła. Ten nie czekał latami na wypróbowanie. Robię je mniej więcej raz, dwa razy w roku, zawsze latem. Proporcje zostały nieco zmienione i oryginalnych już nie pamiętam. A oryginalna nazwa to “Ciasto serowo-jogurtowe”, choć w przepisie ser nie występuje. Czasami się zastanawiam czy w związku z tym śmietany nie zastąpić serem, ale jak dotąd jeszcze się nie zdecydowałam. Straci na lekkości, choć pewnie całkiem niezły sernik wyjdzie. 




I nie ma obaw, że to taka śmietanowo-jogurtowa galaretka. Małżonek galaretek nienawidzi, a ciasto wprost przeciwnie.


Deser jogurtowo-śmietanowy z pistacjami


200g herbatników
75g stopionego masła
sok i otarta skórka z 1 pomarańczy
80g cukru
4 listki żelatyny
300ml śmietanki kremówki
500g jogurtu greckiego
4 łyżki niesolonych pistacji
płynny miód (opcjonalnie)

Herbatniki drobno pokruszyć i wymieszać z masłem. Masą wyłożyć dno tortownicy i chłodzić w lodówce przez około 30min.
Żelatynę moczyć w zimniej wodzie przez 5 min.
Do niewielkiego rondla wsypać cukier, dodać sok i skórkę z pomarańczy i podgrzewać aż cukier się rozpuści. Żelatynę odcisnąć z nadmiaru wody, dodać do syropu pomarańczowego i podgrzewać aż się rozpuści. Uważać, żeby syrop się nie zagotował, zdjąć z ognia gdy żelatyna się rozpuści. (Mi rozpuściła się błyskawicznie, nie musiałam podgrzewać). Lekko przestudzić.
Śmietanę i jogurt ubić w dużej misce, dodać syrop pomarańczowy. Masę wyłożyć na herbatniki. Chłodzić w lodówce przez kilka godzin, a najlepiej przez noc.
Przed podaniem posypać pistacjami i ewentualnie polać miodem.

7 komentarzy:

  1. Wygląda fantastycznie!
    Jak najsmaczniejszy sernik, a przecież to ciasto na jogurcie... Niezwykłe, bardzo mi się podoba. W dodatku szybko się je robi. I jeszcze ten miód i pistacje. Pycha!

    Serdecznie pozdrawiam,
    Edith

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję :)
      To fakt, robi się w 20min, tylko to chłodzenie trochę czasu zajmuje. Osobiście wolę bez miodu, bo jak dla mnie to już trochę za słodkie się robi.
      Pozdrawiam.

      Usuń
  2. Wyglada bardzo grecko - to swietna propozycja na lato! Na pewno wyprobuje, o ile w koncu przyjdzie ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mi też się to ciasto wydaje greckie :) Pewnie przez ten jogurt. A lato przyjdzie, bez obaw. Dziś już jest zdecydowanie lepiej :)

      Usuń
  3. dzięki pistacjom wygląda świetnie a jak smakuje mmm :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja właśnie przez te pistacje zwróciłam uwagę na przepis. Jadłam kiedyś z orzechami i to ZDECYDOWANIE nie było to samo. Tak więc pistacje warto dodać. Ostatnio zasmakowałam w smakach słodko-słonych i myślę sobie, że gdyby część tych niesolonych pistacji zastąpić solonymi to też byłoby niezłe.

    OdpowiedzUsuń
  5. Ukradłabym... gdyby nie żelatyna:-(

    OdpowiedzUsuń