czwartek, 26 kwietnia 2012

Crumble z rabarbarem




Na rabarbar sezon w pełni. Ze zdziwieniem zauważyłam go na swoim lokalnym rynku już na początku marca. Najpierw pomyślałam, że to niemożliwe, że pewnie jakiś zagraniczny lub sztucznie pędzony, a potem wyczytałam w gazecie kulinarnej, że sezon rozpoczęty. Najwyraźniej w UK sezon na rabarbar rozpoczyna się już w styczniu! Rabarbar jest hodowany w ciemnych i ciepłych komórkach a zbierany przy świecach! Ciepło przyśpiesza wzrost a ciemność sprawia, że smak jest słodszy a struktura delikatniejsza. Rabarbar hodowany w normalnych warunkach pojawia się później, jest bardziej kwaśny i drewniany.* Taki też kupiłam. Szkoda, że po obraniu i przyrządzeniu był zupełnie zielony. Gdzie ten śliczny róż, którym kuszą w zdjęcia? Od lat już takiego nie widziałam :(




A przy okazji: rabarbar prawdopodobnie pochodzi z Syberii i w UK najwyraźniej zrobił karierę większą niż w Polsce. Wprawdzie nigdy nie spotkałam się tutaj z kompotem z rabarbaru, ale bez problemów można kupić rabarbarowy jogurt. A rabarbarowy crumble to bardzo popularny deser.
Na swoim lokalnym rynku kupuję go na stoisku z... warzywami, podobnie jak kwaśne jabłka! (Nadal nie pojęłam obowiązujących tam zasad selekcji produktów - musze się wreszcie zapytać.)
Próbowałam jeść rabarbar na surowo z cukrem, ale albo odmiana nie ta, albo nie jestem już taka odważna jak kiedyś. Jako dziecko zdarzało mi się zrywać łodygi rabarbaru, obierać (to było najfajniejsze) a potem po prostu jeść, bez cukru. Ten był zdecydowanie za kwaśny i twardy. Mały Nicpoń też spróbował, ale zachwycony nie był. Crumble za to zjadła bardzo chętnie.


* Wiadomości na temat hodowli rabarbaru w UK znalazłam w kwietniowym magazynie Delicious.


Crumble z rabarbarem

Crubmble z rabarbarem  - pasuje do herbaty owocowej


Crumble z rabarbarem,  czyli rabarbar pod kruszonką


1kg rabarbaru
80g (lub więcej) cukru
sok i skórka z połówki pomarańczy

kruszonka
200g mąki
150g płatków owsianych
szczypta soli
150g cukru
150g zimnego masła

Rabarbar obrać i pokroić na kawałki, włożyć do garnka, dodać cukier i sok z pomarańczy i dusić aż zmięknie. Uważać żeby nie przesadzić bo zacznie się rozpadać.

Mąkę wsypać do miski, dodać masło pokrojone w kostkę i wyrabiać palcami aż całość będzie przypominała bułkę tartą. Dodać pozostałe składniki i dobrze wymieszać.

Formę do pieczenia, lub 6 małych foremek wysmarować masłem, wyłożyć rabarbarem i posypać kruszonką. Piec około 40min w 200st C (lub aż kruszonka będzie złotego koloru)

Najlepsze jeszcze ciepłe! Można podawać z bitą śmietaną lub lodami.








11 komentarzy:

  1. Muszę rozejrzeć się u mnie za rabarbarem. Uwielbiam jego smak;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Muszę przyznać, że ja z rabarbarem trochę na bakier jestem, bo taki kwaśny, ale może się odważę wypróbować?

    OdpowiedzUsuń
  3. Uwielbiam wszystko co rabarbarowe :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Pycha! U mnie w piekarniku wlasnie piecze sie crumble z rabarbarem :) Troche inna wersja. Ja dodaje zazwyczaj troche czerwonych owocow aby nadac deserowi "rumiencow" :)) A ten czerwony rabarbar to jest podobno taka odmiana ale jeszcze jej na oczy nie widzialam :)

    OdpowiedzUsuń
  5. O tak, popularnosc rabarbaru w UK faktycznie powala - dla takich rabarbarofili jak ja to raj na ziemi :) A crumble to chyba jedna z najpyszniejszych rzeczy, jakie mozna z rabarbaru zrobic.

    OdpowiedzUsuń
  6. Zawsze chciałam zrobić takie crumble ...może w tym roku...:)

    OdpowiedzUsuń
  7. koniecznie będę musiała zrobić :)
    ps. warto usunąć weryfikację obrazkową przy komentarzach.

    OdpowiedzUsuń
  8. Sezon krótki, żal nie korzystać ;)

    OdpowiedzUsuń
  9. Całkiem niezły jest tez crumble z surowym rabarbarem. Ja po prostu kroję, posypuje cukrem i zasypuję kruszonką. Rabarbar pięknie się udusi w trakcie pieczenia. A ten różowy za którym tak tęsknisz U NAS oczywiście dostępny Pani Emigrantko;-)najlepszy u rodziców w ogrodzie:-)
    N

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A więc istnieje! W moim ogrodzie też był tylko zielony.

      Usuń